Log in of maak een account aan

U bent hier

“We kiezen volop voor trams in Antwerpen”

Koen Peeters: “Minder bussen verhoogt de leefbaarheid rond de Rooseveltplaats.”
De Lijn wil in Antwerpen volop gaan voor trams en premetro. In april wordt de nieuwe tramlijn Deurne-Wijnegem in gebruik genomen en vanaf september rijdt tram 15 door tot Boechout. Ondertussen wil De Lijn ook het station van Berchem verder uitbouwen als knooppunt voor het openbaar vervoer. De Lijn wil deze veranderingen invoeren vanaf half september 2012.

Antwerpen tramstad

Koen Peeters van De Lijn: “We willen minder bussen in de binnenstad. Nu rijden er te veel streekbussen tot in het centrum, terwijl ze het laatste stuk vaak dezelfde route nemen als de trams. Dat willen we veranderen. We hebben liever dat mensen overstappen op de tram. In totaal mikken we op een vermindering van 991 bussen per dag. Dat zal een groot verschil maken voor de leefbaarheid van de wijken rond de Rooseveltplaats.”

"Elke dag 1000 bussen minder in de stad"

Knooppunt Berchem

De bedoeling is om Berchem Station op termijn ook verder uit te bouwen als knooppunt voor het openbaar vervoer. Zo krijgen de streekbussen uit Duffel, Lier en Kontich er binnenkort hun eindhalte, waarna je met tram 9 de stad in kunt. De aansluiting tussen streekbus en tram moet zo vlot mogelijk verlopen. Eén keer overstappen om in het centrum te geraken, zou voldoende moeten zijn.

Herschikking lijnen

De Lijn wil ook het netwerk van trams en bussen beter op elkaar afstemmen.
De plannen van De Lijn houden ook rekening met de nieuwe ontwikkelingen in de stad. Zo komt er in de toekomst ook een tram naar het Eilandje en een lijn naar Ekeren.

Een overzicht van de herschikte lijnen vanaf september 2012:

  • Tram 2 rijdt van Hoboken tot Merksem.
  • Stadsbussen 9 en 14 verdwijnen en worden ingepast in de streekbussen naar Lier, Kontich en Duffel.
  • De nieuwe tram 9 rijdt van Eksterlaar tot Linkeroever.
  • Tram 4 rijdt van Hoboken naar Silsburg en neemt tussen de Antwerpse Groenplaats en Silsburg het traject van tram 8 over.
  • Tram 11 keert aan Groenenhoek en rijdt tussen Berchem-station en de Melkmarkt.
  • Tramlijn 12 krijgt er een stuk traject bij: vanaf de Bolivarplaats rijdt de tram verder naar de Groenplaats en neemt dit traject over van tramlijn 8.
  • Buslijn 19 krijgt een eindhalte op de Boekenberglei/Drakenhoflaan. De bestemming Wenigerstraat blijft verzekerd door buslijn 244.
  • Het traject van buslijn 23 wordt ingekort tot de Rooseveltplaats. Van daar af kunnen reizigers met bestemming Zuid overstappen op tram 12.
  • Buslijnen 28 en 123 worden geïntegreerd in de lijnen 640 en 650. Lijn 650 krijgt een eindhalte aan het station Antwerpen-Luchtbal. Reizigers met bestemming Rooseveltplaats kunnen er overstappen op tram 6 of ze maken deze overstap al in Merksem op tram 2 en/of 3.
  • Het traject van buslijn 33 wordt eenmaal per uur verlengd tot Ekeren. Hierdoor verdwijnen de buslijnen 660 en 661.
  • Vanaf het voorjaar 2012 rijden trams 5 en 10 vanaf Deurne door tot Wijnegem.
  • In het najaar 2012 rijdt tram 15 van Mortsel verder door naar Boechout.
     

Veranderingen voor het busaanbod in het noorden van Antwerpen:

  • Lijn 440 (Essen-Brecht-Malle-Herentals)
    Het aanbod op het trajectgedeelte Essen-Brecht wordt beperkt tot de functionele piekuurritten.
  • Lijn 640 (Loenhout-Wuustwezel-Brasschaat-Antwerpen)
    Verlenging buslijn met trajectgedeelte Loenhout-Brecht-Noorderkempen.
  • Uitbreiding belbusgebied Essen-Kalmthout tot Wuustwezel om te kunnen inspelen op vragen uit een gebied met een lagere nood aan vervoer.
  • Lijn 780 (Wijnegem-Schoten-Brasschaat-Kapellen-Zandvliet)
    Frequentieverhoging van 1 naar 2x/uur op trajectgedeelte Hoevenen-Brasschaat.
  • Lijn 730 (Brasschaat-Kapellen-Ekeren-Antwerpen)
    Buslijn rijdt tussen Ekeren en Brasschaat via Lage Kaart voor een vlottere bereikbaarheid van het ziekenhuis Klina.
     

Frequentie

De tramlijnen worden langer, dus moet ook het aantal trams omhoog. Koen Peeters: “Binnenkort beginnen onze dertien nieuwe hermelijntrams te rijden. Dat zijn lange trams met een lage vloer en in het midden zo’n accordeon. Alle trams krijgen dezelfde frequentie: in de spits rijden ze om de acht minuten, tijdens de daluren om de tien minuten. Enige uitzondering zijn trams 11 en 12, die om de tien en twaalf minuten rijden.”

Lezersreacties

Fijn dat er nieuwe lijnen bijkomen. Maar dat men mensen nog eens extra wil laten overstappen van de streekbus op de tram vind ik helemaal geen goed idee. Ikzelf neem wel eens de bus van mijn woonplaats Wommelgem naar mijn werk in de omgeving van de Brederodestraat (11 km afstand). Nu heb ik reeds een overstap in het centrum van Antwerpen en ben ik toch al gauw anderhalf uur onderweg (enkele reis). Met de lage operationele snelheid van de lijn vind ik nog een extra overstap niet verantwoord.

Beste, !
Hoe geraakt een rolstoelgebruiker op een pcc tram ? en op een hermelijntram als de boordrand en toegangsdeur een opening vertoond van meer dan 5cm ? ( dit is op zichzelf al een probleem, komt daarbij dat de perrons ' knooppunt Berchem ' te smal zouden zijn. De buschauffeur mag zijn zitplaatst niet verlaten om de ' schuifplank ' naar buiten te klappen voor die mensen :( Het ' knooppunt Berchem ' is één van de zovele ' knelpunten ':( Vraag : wanneer krijgen we hier ' knilende bussen zoals b.vin de stad Brugge ? Voor de personen met een visuele gehandicapten zijn er dan zanderen noden die door besparingen van De Lijn in de onderste schuif liggen :( Wanneer een ' auditieve halte afreop in de bussen enz...? Trieste groet van iemand een beperking en zo zijn er een paar duizenden in Groot Antwerpen.

De busverbinding van Berchem en Mortsel met Berchemstation verdwijnt dus....
Wat opvalt is het openbaar vervoer enkel goed is in steden met een goede metro (Parijs, Londen,...) daar moet je slechts een paar minuten wachten op een rijtuig, en is het zelfs goedkoper dan hier.

Ik snap niet waarom men de rechtstreekse verbinding van Hoboken met linker oever heeft doorgeknipt.
Vanuit Linker oever is er een directe verbinding met het NOORDEN (Merksem -3) met Wijnegem (5) en met Mortsel (15). Maar die het uiterste zuiddistrict schaft men af.

Men moet dan maar overstappen naar LO onder centraal station zal men zeggen.
Maar waarom nu een traject met de lijn 2 naar Merksem? Dat is voor een groot stuk parallel met de bestaande lijnen 6 en 3 en op die lijnen kan men ook overstappen onder centraal station.

Mensen maar laten overstappen lijkt wel de visie van De Lijn. Maar dat zou wel eens een flinke drempel kunnen betekenen. Ook letterlijk, voor personen met een handicap.

En wat met een aantal stadsbuslijnen? Want hier worden enkel streekbussen vernoemd. Blijven 1/13 bestaan, want dit is de enige stadslijn van ZUID (Hemiksem en Hoboken) via Antwerpen-ZUid (Bolivarplaats) naar Antwerpen NOORD.

Tijdens een bezoek aan de stad Lepzig bemerkte ik dat er daar ook een systeem bestaat dat men aan de terminus van tralmlijnen
een busverbiding heeft met streekbussen. Dit werkt zeer goed, op voorwaarde dat de vertrek- en aankomsttijden van de streekbus zeer goed aansluiten bij de tramverbinding.

Om het enigszins verschillende "antwerpse systeem" te doen slagen moet er aan de diverse nieuwe streekbuseindpunten wel een brede waaier van doorvoermogelijkheden aanwezig zijn.

Het is spijtig dat er nog steeds geen sprake is van een GEN- samenwerking tussen "De Iijn" en de NMBS

"Elke dag 1000 bussen minder in de stad".

Laten we wel wezen, die 1000 bussen nemen IEDER wel zowat 40-50 auto's weg. Als ze vol zitten. Voor gelede bussen is dat nog meer. Op die wijze vervuilen ze dus zo een 40x minder dan de auto's.
Als het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt -doordat men meer moet gaan overstappen, haltes verdwijnen, lijnen worden omgelegd, rechtstreekse bussen wegvallen- bestaat het gevaar dat men weer naar de auto zal grijpen.

Het grote voordeel van een bus is dat ze niet, zoals een tram, aan sporen is gebonden. Bussen kunnen beter maneuvreren en dus wat van hun parcours afwijken, iets wat een tram niet kan. Een tram rijdt of rijdt niet: uitwijken dan die niet. En als er eentje stilstaat, dan staan de andere rijtuigen er achter te wachten. Het inleggen van pendeldiensten met BUSSEN moet dan de redding brengen.

Verder rijden bussen ook onafhankelijker qua energie. Is er een stroompanne of kabelbreuk, dan staan er heel wat trams gelijktijdig stil.

Als milieu zo belangrijk is, waarom heeft men dan de trolleybus ooit afgeschaft? Dat lijkt me nog "het beste van twee werelden".

En waar is tram 8 gebleven?
Daar spreekt men niet meer over.
In de stelplaats van het museum op de Diksmuidelaan binnen gereden misschien?
Zolang het openbaar vervoer geen prioriteit heeft op het privé vervoer in de stad en over zijn volledige lengte, over een eigen bedding beschikt, zal men nooit klokvast kunnen rijden en zullen de tramlijnen in 'konvooi' rijden met 2/ 3 trams achter mekaar, mooi voorbeeld daarvan is lijn 7: St. Katelijnevest, Huidevetterstraat en smal gedeelte van Mechelsesteenweg mag nog 3/4 maal heraangelegd worden!

Volgens mij zijn ze bij de lijn helemaal de pedalen kwijt
(en bij uitbreiding de vlaamse regering)het openbaar vervoer wordt gepromoot door : het aanbod drastisch te beperken !
mensen worden verplicht om eerst een half uur te stappen
naar de dichtstbijzijnde tramhalte (want de bussen worden afgeschaft) dan worden ze als sardienen in een overvolle tram
gepropt, een tram die dan vast staat in de files (want lang niet alle trams rijden over een eigen bedding)

Ikzelf woon op de fruithoflaan en neem regelmatig bus 9 naar mijn werk op het eilandje(kattendijkdok), bus 9 wordt afgeschaft. Met bus 9 duurt dit traject 's morgens een half uur en s'avonds iets langer (als er geen files zijn), alle alternatieven betekenen minstens een half uur langer onderweg.en een heel stuk meer te voet gaan.
Bus 9 wordt ook heel veel gebruikt door oudere mensen (op de fruithoflaan wonen nu eenmaal veel oudere mensen) die niet meer zo goed te been zijn, die zullen verplicht worden om verder te voet te gaan , langer te wachten en om meerdere malen over te stappen.
Ik denk dat met deze strategie de lijn heel veel gebruikers zal kwijtraken.
goed bezig koen peters, doe zo voort !!!

een of twee goede tramringlijnen aangevuld met doorkruisende tramlijnen en aanvoer naar die lijnen hebben we nodig. En elke verandering vraagt een aanpassing Ik stap nu ook af en toe over omdat dit soms sneller is dan blijven zitten op een lijn.

Als we dan verder moeten zoals nu met middeleeuwse trammetjes staan we er goed op.Ik denk hierbij aan lijn 6 die met haar over het algemeen 1 wagonnetje de kers op de taart is wat betreft dienstverlening.Ofwel staat ge erop als een sardine,blijven mensen op het perron staan om dat ze er niet meer bijkunnen of geraken kinderwagens er zeker niet meer bij.Dit is dagelijkse kost.Ondanks vroegere opmerkingen hierover door velen is er nooit iets aan gedaan.Op reizen naar het buitenland is mij steeds opgevallen welk een achterstand wij hebben op openbaar vervoer,niet alleen voor grote wereldsteden maar zelfs voor steden in Polen enz.Als grote gebruiker van het openbaar vervoer houdt ik mijn hart vast voor de nieuwe ontwikkelingen en zal mij nu reeds oefenen in het rechtstaan in overvolle trams.

Ik ben een ongeruste bewoner van Merksem. Ik maak gebruik van bus 28 en 123. Deze verdwijnen allebei. Een tramspoor ligt er niet in de buurt. Mijn vraag: hoe geraak ik van de Victor Govaerslaan naar de terminus van tram 3 om zo naar de stad te reizen of inkopen te doen in de warenhuizen aldaar?

Koen Peeters van De Lijn laat ons weten: “Uiteraard is het niet de bedoeling om alle busreizigers naar Antwerpen te laten overstappen op de tram. Sommige zullen moeten overstappen op de tram, anderen niet. Daarvoor hanteren we een aantal criteria. Zo mag de reistijd op de hoofdverplaatsingsstromen niet structureel toenemen en willen we zeker zijn van de betrouwbaarheid van de verbinding. Tenslotte proberen we het aantal overstappen beperken tot 1 en moet er voldoende tramcapaciteit voorhanden zijn.

Samen met de stad kiezen we in Antwerpen voluit voor “Antwerpen tramstad”. We zetten in op trams omdat dit de stad leefbaarder moet maken en het aantal bussen van en naar de Rooseveltplaats moet verminderen. Zo maken we de straten en buurten rond de Rooseveltplaats opnieuw een stukje leefbaarder voor de Antwerpenaars.”

Koen Peeters bezorgde ons nog volgende reacties:

@Gerry:“Nog niet al onze voertuigen zijn op dit ogenblik toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. Daarom vragen wij hen om hun bus- of tramrit op voorhand te reserveren bij de belbuscentrale. Op die manier kunnen wij hen een toegankelijke rit verzekeren. Als je gereserveerd hebt, helpen onze chauffeurs je graag op de bus of tram.”

@Dirk Van der Steen:“Neen, deze verbindingen verdwijnen niet. Je zal nog steeds met de bus vanuit Berchem of Mortsel naar Berchem-station kunnen rijden. Alleen krijgen de bussen een ander lijnnummer. Dat komt omdat de stadslijnen 9 en 14 geïntegreerd worden in de buslijnen die van Lier, Kontich en Duffel naar Antwerpen rijden. Hierdoor zullen er van op de Fruithoflaan en Diksmuidelaan juist meer bussen naar Berchem-station rijden dan vandaag het geval is.”

@Francis:“Tramlijn 2 gaat in Merksem tramlijn 3 versterken. Dat doen we om in Merksem de tramcapaciteit te verhogen. Zo kunnen we het aantal bussen vanuit Merksem naar de Rooseveltplaats verminderen. Wil je vanuit Hoboken naar Linkeroever. Dan kan je in Diamant vlot overstappen op de lijnen 9 en 15. Dit metrostation is trouwens toegankelijk voor minder mobiele reizigers."

Koen Peeters bezorgde ons nog volgende reacties:
@Roger Verhiest:“U heeft gelijk. Daarom onderzoeken we bij De Lijn ook eerst of een aantal criteria zijn vervult. Deze zijn:
-geen structurele toenamen van de reistijd op de hoofdverplaatsingsstromen
-betrouwbaarheid van de verbinding
-trachten het aantal overstappen te beperken tot 1 overstap
-voldoende tramcapaciteit"

@Betty De Craen:“Een reistijd van anderhalf uur van het Kiel naar het Middelheimziekenhuis is zeer abnormaal. In normale omstandigheden duurt de rit vanaf de halte Camille Huysmanslaan tot het Middelheimziekenhuis duurt 22 tot 26 minuten.”

@Bruno Verbert:“Tram 8 verdwijnt als lijnnummer. Het traject wordt grotendeels overgenomen door tram 4.De doorstroming, niet alleen in de stad Antwerpen maar ook daarbuiten, is de achilleshiel van het openbaar vervoer. Samen met de stad Antwerpen en de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest maken we werk van een betere doorstroming.”
@Luc Van De Sande:“Door de integratie van stadslijn 9 met de bussen vanuit Lier, Kontich en Duffel zullen er net meer bussen via de Fruithoflaan rijden.Buslijn 9 naar de Rijnkaai verdwijnt inderdaad. Vanaf de Fruithoflaan is tram 7 een valabel alternatief. Tot Sint-Pietersvliet, op wandelafstand van het Eilandje, doet de tram er 22 minuten over. Met overstap zijn er verschillende mogelijkheden. Raadpleeg daarom onze routeplanner op <a href="http://www.delijn.be">www.delijn.be</a>.”

@Robert Verbeeck:“Welk type tram op welke lijn rijdt, is afhankelijk van het aantal reizigers. Op die manier zetten we onze trams zo efficiënt mogelijk in. Het klopt dat tram 6 tijdens de spits op sommige delen van haar traject te weinig capaciteit biedt. Het is dan beter enkele minuten te wachten op een volgende tram. In het nieuwe tramnet krijgt lijn 6 voor het grootste gedeelte van haar traject versterking van lijn 2.”

@Frieda Himpe:“De trajecten van buslijnen 28 en 123 worden opgenomen in de lijnen 640 en 650. Lijn 640 brengt u zowel naar Merksem-Keizershoek (terminus tram 3) als naar de Rooseveltplaats. Uw busrit naar de stad zal bovendien sneller zijn dan vandaag.”

De "Groenenhoek" in het district Berchem maakt blijkbaar geen deel meer uit van Berchem wanneer ik de lijnen van De Lijn bekijk.
Enkele maanden terug terug moet je twee bussen nemen om naar het districthuis te gaan.
Nu schaft men bus nr 14 af,gevolg men moet verder lopen om een bus of tram te nemen tot aan het station van Berchem.
Veel bewoners van de Groenenhoek gaan winkelen of naar de markt in Mortsel. Zonder bus nr 14 mag je met bus nr 31 naar het station van Berchem, dan met een andere bus naar de Grote Steenweg en vervolgens met de tram naar het centrum van Mortsel.
In de Groenenhoek wonen veel bejaarden welke nu veel langer onderweg zijn en meerdere malen mogen overstappen. Dus met de auto = geen parkeerplaats / veel betalen om te parkeren.

Neem het openbaar vervoer maar dat wordt er niet beter op.
Bejaarden uit de Groenenhoek worden er zeker niet beter op.Sommigen van hen zullen niet meer zelfstandig kunnen gaan winkelen / naar de marken gaan / naar het districthuis gaan.

Zone Gitschotelei en omgeving krijgt er nog een tram bij! Volgens mij zijn het er twee teveel. ( elke 3min een tram )

De gepubliceerde kaart over de tram trajecten is perfect. Ik had graag hetzelfde gezien over de streekbussen daar ik veelvuldig gebruik maak van bus 14, zou ik graag willen weten welke bus ik nu moet nemen om bv. in St Joseph te geraken?

Ik ben nu 16 jaar en gebruik elke dag de bus 9 om op 't school te geraken. Voor mij is dit de beste manier, de bus stop vlak bij mijn thuis en stopt vlak bij mijn school. Ik stap dus op en altijd zitten er veel mijn op ondanks dat het één van de eerste haltes is. De mensen nemen deze bus ook niet allen naar 't stad, maar ook naar Berchem station... en er komen daar zelfs meer mensen bij dan dat er afstappen. De bus is dus 's morgens en 's avonds altijd volzet. Er zitten eigenlijk altijd mensen op de bus misschien enkel laat in de avond niet. Wat eigenlijk opmerkelijk is, is dat de lijn nu verwacht dat al die mensen nu de tram gaan pakken ( die trouwens van mijn thuis een eindje wandelen is ) of een bus die ze gaan omleiden. Dan vraag ik me eigenlijk af of dat er over deze aanschaffing echt is nagedacht. Op deze bus zitten veel leeftijdsgroepen. Jongeren die de bus naar school of stad pakken, Senioren die eens iets gaan drinken en rondwandelen in het stad. Vooral voor die laatste zal het een groot verschil maken. De terminus van lijn 9 is bijna helemaal aan het begin van de Fruithoflaan en jullie verwachten dat die mensen een heel eind gaan stappen om bij de tram te geraken. Jullie nemen die mensen eigenlijk het contact met de buitenwereld af. Of wacht ze kunnen nog altijd naar de supermarkt. Wat een leuk leven. Niet enkel zij worden getroffen, voor mij maakt het ook wel een groot verschil. Mijn afspraken met vrienden ... die zullen ook totaal veranderen. Ik nam altijd de 9 naar hen en naar het stad, maar nu gaat dat niet door. Niemand die me kan afhalen of brengen, de fiets is ook niet altijd een optie. Trouwens trammen zijn eigenlijk helemaal niet altijd zo aangenaam. Ze zitten vaak overvol en gaan zelfs trager. Veel volwassenen die nu de bus nemen zullen nu ook veel gemakkelijker overschakelen op de auto. Ik ben misschien nu vaak over me zelf bezig, maar ik bijna zeker dat er veel mensen van mijn leeftijd er zo over denken. Het openbaar vervoer is hun enig stukje vrijheid. Ik neem nu al 5 jaar elke weekdag de bus en al méér dan 14 jaar elke zaterdag. Ik ken de buschauffeurs nu ook en heb veel nieuwe vriendschappen gesloten in de bus. Ik hoop dat jongeren zoals ik ook een stem mogen hebben.

Toch even een positieve noot hier: de nieuwe tram 9 is een schitterend initiatief, snel op LO vanuit Deurne, nog sneller de stad in en niet meer vaststaan met de tram in die ellendige file in de Lange Leemstraat. Well done!

Merksem wordt door het openbaar vervoer vooral gelijkgesteld met de Bredabaan waar er veel lijnen rijden. Maar Noord-Merksem met de zuivere woonwijken werd vergeten en had vroeger met veel geluk om de twintig minuten een bus en 's avonds natuurlijk minder. Het laatste decennium is er voor enkele halten de 123 bijgekomen. Nu schaft men de bussen 28 en 123 af om ze te vervangen door een bus die uit Loenhout en Wuustwezel komt (de grens met Nederland). Het staat als een paal boven water dat dit een onbetrouwbare verbinding zal zijn met lange wachttijden en vertragingen tot gevolg. Schandelijk. De mensen uit Wuustwezel rijden naar het treinstation van Brecht om comfortabeler in Antwerpen te geraken. Uiteraard zullen vele reizigers uit Merksem twee keer moeten overstappen en dus drie keer moeten staan wachten om op hun bestemming ergens in Antwerpen te geraken.

Ik vind het op het moment niet kunnen dat er een integratie van stads- en streeklijnen gebeurt. [We kennen allemaal het verhaal van de Wilrijk-lijnen (bus 180 e.v. Antwerpen-Aartselaar en varianten) die het levenslicht zagen, nu eens door de ongelukkige omleidingen komt hij vaker te laat dan op tijd, dan weer werd de oorspronkelijke frequentie van 6 bussen/uur teruggeschroefd. Toch is het geen onsuccesvol verhaal, de rittijd tussen de Bist in Wilrijk en de Nationalestraat in Antwerpen werd drastisch verkleind, dankzij de meer rechtstreekse verbinding via het Zuidstation, het vernieuwde Olympiadekruispunt, de Berkenlaan en Laarstraat] Nu moeten dus twee streeklijnen de bediening naar Noord-Merksem overnemen. Hoewel bussen 640 &amp; 650 redelijk betrouwbare lijnen zijn met een hoge frequentie, had men toch wel meer mogelijkheden in de bediening kunnen halen. Ik snap niet waarom men bus 23 niet over de brug van Luchtbal-Merksem haalt. Misschien om de structurele files aan de Schijnpoort? Wie zal het weten. Die verlenging bedraagt misschien wel 10/15 minuten extra reistijd...wat met bus 33 kan, kan toch ook met de 23, denk ik dan? Daarbij komt nog eens de halte Station Luchtbal momenteel heel onaantrekkelijk oogt als overstappunt mijne inziens: slechte treinverbinding, gevaarlijke kruispunten (ligt immers aan een op- en afrit van de Ring) en de extra overstap op lijn 6 op enkele pcc's naar de premetro. De grootste uitdaging zal vooral de capaciteit zijn. Het materieel dat er nu is, gaat, denk ik niet voldoen om alle reizigers die bv. eerst met de bus reden, op de tram te zetten.

Plaats een reactie

Spelregels...

Om te kunnen reageren moet u inloggen of zich registreren. Registreren gaat eenvoudig en snel. U kan dan ook deelnemen aan wedstrijden, foto's opladen, inschrijven op de nieuwsbrief, ...

Meer in dossier

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?