Log in of maak een account aan

U bent hier

Binnenkijken bij het Vlaamse Verkeerscentrum

Het kloppend hart van het Vlaams verkeerscentrum.
In een halfduistere ruimte, boven op de Craeybeckxtunnel, staan zo’n honderd tv-schermen en monitors. Een tiental medewerkers van het Vlaams verkeerscentrum volgen er de klok rond het verkeer op onze wegen. “We kijken met 800 camera’s naar het aantal wagens op de weg en naar hoe snel ze rijden”, zegt teamhoofd Hajo Beeckman.

Hajo Beeckman: “Wij krijgen hier alle informatie binnen over het verkeer in Vlaanderen. Een softwaresysteem verwerkt dat en past bijna automatisch de snelheids- en informatieborden op de wegen aan. We passen ook de boodschappen aan die u onderweg ziet, zoals onverwachte omleidingen. Die informatie verschijnt meteen op onze website, zodat de media ze kunnen overnemen.”

Druk op vrijdag
“Een klassieke ochtendspits start meestal rond 6.15 uur. Dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen en naarmate vrijdag nadert, neemt de drukte van de avondspits toe. Dat komt omdat er dan meer vrijetijdsverkeer is. Zwarte weekends tijdens een vakantieperiode zoals in Frankrijk of Duitsland kennen we voorlopig niet.”


Medewerkers volgen het verkeer op zo’n 100 schermen en staan altijd in contact met de politie.

“Het is onze taak om automobilisten zo goed mogelijk te informeren”

Gekantelde vrachtwagen
Het Vlaams verkeerscentrum staat in nauw contact met collega’s uit Nederland en Frankrijk. “Als er in Breda een vrachtwagen kantelt, dan brengen de Nederlandse collega’s ons op de hoogte. Wij plaatsen dit bericht op de informatieborden en voorzien een omleiding via Bergen-op-Zoom. Dat gebeurt binnen de minuut. En omgekeerd doen we net hetzelfde als er bij ons een ongeval gebeurt dat gevolgen heeft voor onze buurlanden.”

Antwerp 10 Miles
Op zondag 22 april is een koker van de Kennedytunnel afgesloten voor de lopers van de Antwerp 10 Miles. “De impact daarvan valt eigenlijk best mee, vooral omdat we tijdig informatie verspreiden en de meeste media het bericht lang op voorhand oppikken. Meestal zijn het buitenlandse chauffeurs die niet op de hoogte zijn en in de file staan.”


Liefkenshoektunnel tolvrij? Het verkeerscentrum beslist. Het centrum past ook de borden langs de wegen aan.

Verkeersmanagement
De komende jaren zal het aantal camera’s en andere meettoestellen nog toenemen op onze wegen. “Naast de nodige infrastructuurwerken is observeren en meten van het verkeer een must. Dat is noodzakelijk om bij files of ongevallen snel te kunnen reageren, informatie te verspreiden en alternatieve routes aan te bieden. Verkeersmanagement heet dat. Daarmee kunnen we de files niet helemaal oplossen. Er rijden nu eenmaal steeds meer auto’s. Wel kunnen we files in veel gevallen in lengte of duur beperken door automobilisten zo goed mogelijk te informeren. Wij kunnen hier zelf bijvoorbeeld beslissen om de Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij te maken bij ongevallen of files in de Kennedytunnel. We moeten onze wegen zo efficiënt mogelijk blijven gebruiken om de chauffeurs zo weinig mogelijk in de file te laten staan.”

 

Tekst: Sven Cornelissen | Foto’s: Dries Luyten

Lezersreacties

Wie van Hoboken/Kiel naar Antwerpen rijdt via de Silvertopstraat heeft een kijk op het dagelijks stikstand verkeer op de ring nabij de Kennedy-tunnel. Zeer traag tot stilstaand verkeer is daar minstens één maal per dag vast te stellen; in één of in beide richtingen. Vanuit tram en bus heeft men er een "mooie" kijk op de dagelijkse miserie. Wat mij daarbij telkens opvalt is hoeveel vrachtwagens er op de meest linkse (4e) rijstrook rijden. Of stilstaan dus. Ik meende nochtans dat die strook voor dergelijke voertuigen een "verboden terrein" was. Of vergis ik mij? Wat doet men dan met die TV-beelden als men dit fenomeen elke dag kan waarnemen? Worden die voertuigen beboet?. NB: Op de laatste en rechtse afbeelding van het artikel hierboven ziet men hoe het altijd zou moeten zijn: uiterst links enkel personenauto's en lichte bestelwagens. De werkelijkheid is echter anders

Plaats een reactie

Spelregels...

Om te kunnen reageren moet u inloggen of zich registreren. Registreren gaat eenvoudig en snel. U kan dan ook deelnemen aan wedstrijden, foto's opladen, inschrijven op de nieuwsbrief, ...

Meer in dossier

Meer Over...

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?