Log in of maak een account aan

U bent hier

De Lijn kiest vanaf 1 september voor meer trams

Vanaf 1 september wordt het tram- en busaanbod aangepast. De Lijn kiest voluit voor meer en grotere trams, minder bussen in het stadscentrum, en een betere aansluiting van de tramlijnen op het bus- en autoverkeer (P+R). “Zo zullen veel reizigers sneller of gemakkelijker op hun bestemming geraken”, zegt Marc Deschuyter van De Lijn.

De Lijn kiest voor meer trams en minder bussen. Waarom?
Marc: “De Lijn moet van de Vlaamse Overheid 60 miljoen euro besparen, waarvan 15 miljoen in de provincie Antwerpen. Tegelijk wilden we een aantal problemen helpen oplossen, zoals
het versmachtende verkeer in het centrum van de stad. Tot voor kort deden een 70-tal buslijnen de Rooseveltplaats aan. Dat was bijna niet meer leefbaar. Bovendien zijn trams sneller, toegankelijker en beter voor het milieu.”

Wat verandert er voor de trams?
“De vernieuwing van een aantal lijnen zorgt voor betere verbindingen. Een paar voorbeelden. De nieuwe tram 9 van Deurne naar Linkeroever is nu de snelste verbinding tussen Berchem
Station en het stadscentrum. Tram 2 rijdt van Hoboken niet meer naar Linkeroever, maar naar Merksem. Lijnen 4 en 8 worden samengevoegd. Tram 15 rijdt voortaan tot in Boechout. En trams 5 en 10 rijden tot in Wijnegem. Vier grote aanknopingspunten spelen daarbij een belangrijke rol: het Gemeenteplein in Mortsel met Park & Ride Capenberg in Boechout, de Keizershoek in Merksem, Berchem Station en op Linkeroever het station Melsele.

“Minder bussen verhogen de leefbaarheid in het stadscentrum”

We investeren ook in nieuwe trams. Eind 2012 rijden 13 nieuwe hermelijntrams in Antwerpen. Later komen er 38 nieuwe lagevloertrams bij, waarvan 10 zeer lange met een capaciteit van 380 reizigers. In een volgende fase bestellen we nog eens 24 tramstellen. De trams rijden ook vaker tijdens de spitsuren.”

Wat zijn de gevolgen voor de reizigers?
“Er komen meer trams, ze zullen groter zijn, vaker rijden en beter aansluiten op het bus- en autoverkeer. Veel reizigers zullen dus sneller of gemakkelijker op hun bestemming geraken.
Bovendien vangen we de stopzetting van enkele buslijnen op. Ik besef uiteraard dat we niet voor iedereen goed kunnen doen, zeker niet als er bespaard moet worden. Zo zullen sommige
reizigers een ander traject moeten volgen of een extra keer overstappen. Maar het was financieel niet meer verantwoord om nog bussen te laten rijden met een te beperkt aantal reizigers.
Maar niets is definitief. Na enkele maanden evalueren we de aanpassingen en sturen we bij waar nodig. Alle wijzigingen zijn trouwens doordacht en in overleg met de verschillende gemeenten gebeurd.”

Wat zijn de toekomstplannen van De Lijn in Antwerpen?
“Na meer dan 30 jaar nemen we in het najaar van 2014 de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in gebruik. En tegen begin 2016 is de open helling op de Frankrijklei klaar. Via deze
helling rijden de trams het nieuwe ondergrondse metrostation aan het Operaplein in. Zo brengt tram 24 je binnenkort in een kwartier van Wommelgem naar het stadscentrum. Ten slotte maken we ook werk van trams naar de Noorderleien, het Eilandje en Ekeren.”


 

Wat verandert er voor u?

Hoe geraakt u het snelst op uw bestemming? En rijdt uw tram nog dezelfde route? Bekijk het netplan (pdf bestanden) van uw district:

Meer weten? U kan op verschillende plaatsen terecht voor meer informatie.

  • Surf naar www.delijn.be/aanpassingen
  • Bel naar 070 220 200
  • Ga langs in de Lijnwinkel aan de Groenplaats, de Grotehondstraat, de Rooseveltplaats of het Centraal Station
  • Spreek een chauffeur of controleur van De Lijn aan
  • Kijk op de infopanelen aan de haltes en op de trams en bussen.

 

Tekst: Cyrus Sadrabadi | Foto: Dries Luyten

Lezersreacties

Trams zijn sneller dan bussen? Met de bus van lijn 1/13 sta ik na ca 20 minuten van Hoboken-centrum aan de halte opera. Met de tram 2 doe ik er zowat 40 minuten over (als het goed gaat). En na 1 september raak ik al niet meer aan die halte , dan moet ik vanaf het centraal station verder te voet. Of overstappen. Vanuit Hoboken raak je ook niet meer met één tram tot op Linkeroever; ook daarvoor moet je overstappen. De reden is dat tram 2 de lijn 3 naar Merksem zou moeten versterken. Maar tram 6 rijdt ook al naar Merksem. Dit betekent dat, vanaf het kruispunt Jan van Rijswijcklaan/Boomsesteenweg trams 2 en 6 identiek dezelfde route volgen richting Merksem. Of toch tot op de brug van het Sportpaleis. Reizigers op tram 6 kunnen vanaf de halte Astrid toch ook overstappen op tram 3?
Ik woon aan het Jan Palfijn zienhuis.Vanaf 1 september nemen ze ons drie buslijnen af nl BUS 28,123;660,busleinen die altijd veel passagiers vervoeren.Ze vervoeren ook veel schoolkinderen,wat moete die doen om op tijd in school te geraken.Bus 33 neemt vanaf 1 september vanaf het Jan Palfijn de route van bus 660 over,bus 33 kan nu al niet zijn uurrooster volgen.De bewoners van het dienstencentrum De Brem laten ze nu in de kou staan,die heb ben nu geen openbaar vervoer meer.De grote mannen van de lijn die hebben geen problemen met het openbaar vervoer,die hebben meestal een auto met schauffeur.En wat gebeurt der met de schauffeurs van die busleinen,allemaal op straat zeker.
Wat mij al duidelijk is, is het feit dat het nieuwe stokpaardje van de tram dienstverlening OVERSTAPPEN zal zijn.Met tram 2 geraakt men al niet meer rechtstreeks op Meir, overstappen.Met tram 4 zal men niet meer op Sint-Pietersvliet geraken, overstappen.Dit zal uiteraard met het nodige tijdsverlies gepaard gaan.Elke overstap zal men wel een kwartiertje moeten wachten op de volgende tram.Typisch.. wachten... overstappen.... wachten enz.
We hebben uw reacties voorgelegd aan De Lijn. Hier het antwoord van Koen Peeters van De Lijn: “Op 1 september past De Lijn haar tram- en busnet aan. Mogelijks hebben deze wijzigingen ook gevolgen voor de bus- en/of tramlijnen die je normaal neemt. Kijk daarom even op www.delijn.be/aanpassingen om te weten wat er aan jouw bus en/of tramlijn wijzigt. Je kan ook bellen naar De Lijninfo (T 070 220 200) of langslopen in een Lijnwinkel.”
Typische zo een niets-zeggende reactie van DeLijn: "Kijk maar naar de aanpassingen voor jouw bus of tram". Alsof we dat niet weten: het zijn net die onbegrijpelijke veranderingen die worden aangeklaagd! Dat is al zoiets als het telefoonnummer dat aan iedere halte wordt vernoemd. Die 070 220 200. Als je verkleumd staat te wachten naar een bus of tram die maar niet doorkomt, dan moet je dat nummer maar niet bellen. want je krijgt een antwoordapparaat dat de uren vermeld waartussen je kan/mag bellen. Dat zijn hun gewone kantooruren. Als het dus al iets later is (na 18u bv) krijg je al geen hulp meer. Dienstverlening??
Hoboken zonder trams ! Al een week zijn er problemen op de lijn 4 en 24. Vanuit 't Stad rijden ze maar tot Antwerpen Zuid. Dit door een stroompanne. Nu vanmorgen geen trams naar Hoboken. Stroompanne in de Jan van de Wouwerstraat, waar de tramdepot is, is weeral de oorzaak . Eén kabelprobleem en de trams staan stil. Toch kiest 't Stad voor trams. Nochtans kan een autobus meestal wel passeren als er één van in pan staat. Een tram kan dat niet, die staat maar aan te schuiven. Zijn er problemen met trams, dan zijn het wel de BUSSEN die het moeten oplossen. Behalve nu vanmorgen. Dan vindt men het niet nodig om, zelfs op de eerste schooldag, pendelbussen naar Hoboken in te leggen. Tussen de Zwaantjes en het centrum van Hoboken moet je maar te voet gaan. Want met bussen 33 (naar Wilrijk) en 1/13 (naar Antwerpen Zuid) geraak je daar niet. Wat een dienstverlening!
Indien de tramlijn 8 vanaf 1 september werd afgeschaft, mogen we dan ook die voertuigen (hermelijn) op de lijn 4 naar Hoboken verwachten? Of blijven dat van die "oude bakken"?

Plaats een reactie

Spelregels...

Om te kunnen reageren moet u inloggen of zich registreren. Registreren gaat eenvoudig en snel. U kan dan ook deelnemen aan wedstrijden, foto's opladen, inschrijven op de nieuwsbrief, ...

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?