Log in of maak een account aan

U bent hier

Sneller van de rand naar ‘t stad

Eén van de pijlers van het Masterplan 2020 is extra openbaar vervoer. Er komen dan ook twee nieuwe tramlijnen naar de rand.

Livan I: Sneltram tot in Wommelgem

Wat

  • De hoofdrol is weggelegd voor de veelbesproken ‘Reuzenpijp’. Deze 3,2 kilometer lange premetrotunnel loopt van de Rooseveltplaats onder het Astridplein en de Turnhoutsebaan naar de Stenenbrug. Ter hoogte van de Herentalsebaan klimt ze weer naar boven.
  • Van daaruit gaat het langs de bedding van tram 24 naar het kruispunt van de Herentalsebaan en de Florent Pauwelslei. Daar start de aansluiting met de August van de Wielelei over
    de Florent Pauwelslei en de Ruggeveldlaan.
  • Langs de E313 vertrekt er een extra aftakking naar het rondpunt van Wommelgem.

Werken
Het Livan I project is een groot werk. Sommige delen zijn zichtbaar, andere niet.

  • Op dit moment is de ‘Reuzenpijp’ een betonnen koker zonder sporen. De premetrolijn krijgt nieuwe verlichting en tramsporen.
  • Het premetrostation Astrid is de voorlopige eindhalte van de tramlijn. Omdat die op een ander niveau ligt dan tram 3, komen er aanpassingen.
  • Er komt een nieuw premetrostation aan de Zegelstraat. Dat is meteen het enige ondergrondse tussenstation. Dat lijkt weinig, maar de ‘Reuzenpijp’ is dan ook bedoeld voor een sneltram. Vanuit Zegel kan je trouwens overstappen op bussen of andere trams.
  • De bedding van tram 24 ligt in het verlengde van de ‘Reuzenpijp’. Aan de bestaande infrastructuur van tram 24 wijzigt er niets tot het kruispunt met de Florent Pauwelslei.
  • Ter hoogte van het AZ Monica komt er een trambedding richting noord. Het traject loopt over de Florent Pauwelslei en de Ruggeveldlaan tot aan de August van de Wielelei.
  • Net naast de brug onder de E313 komt er een spoor naar het rondpunt van Wommelgem. Daar komt een park& ride. De tramlijn kan nog verlengd worden naar Ranst, maar dat staat nog niet vast.

Timing
De bedoeling is dat de werken starten in de zomer van 2012. In 2014 moet alles klaar zijn.

 

Brabo I: Trams tot Wijnegem en Boechout

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan Brabo I, zowel in het noorden als het zuiden.

Brabo I: noord

Brabo I noord trekt tramlijn 10 en 5 door tot in Wijnegem. Nu eindigt tram 10 aan de Schotensesteenweg. De nieuwe lijn loopt via de August van de Wielelei langs het Wijnegem
Shopping center tot aan de Fortveldstraat in Wijnegem en is goed voor 2,5 kilometer extra sporen. Er komt ook een aansluiting met tram 5 op de August van de Wielelei.

Werken

  • Tram 10 wordt verlengd naar de Fortsteenweg in Wijnegem. Grote kruispunten, zoals dat met de Krijgsbaan, worden heraangelegd.
  • Er komt een bedding tussen het Wim Saerensplein en de August van de Wielelei. Dat wordt een belangrijk kruispunt, waar ook tram 10, 5 en Livan I samenkomen.
  • Aan de overkant van de Makro komt een tramstelplaats.
  • De Fortveldstraat in Wijnegem is het eindpunt van de tramlijn. Mogelijk wordt de tramlijn later doorgetrokken naar Malle.

Timing
De tramlijn moet af zijn in 2012.

Brabo I: zuid
Tramverlenging van Mortsel naar Boechout.

Werken

  • Tussen de Statielei in Mortsel en de Liersesteenweg in Boechout komer er 3,350 kilometer tramsporen.
  • Er komt een park & ride in Capenberg. Dat is ook de terminus van de nieuwe lijn. Een verdere verlenging tot Lier is niet aan de orde. Vanuit Lier is er een regelmatige treinverbinding met Antwerpen.

Timing
De werken duren tot in 2012.

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?