Log in of maak een account aan

U bent hier

Vernieuwing Operaplein en Leien

Een simulatie van het toekomstige Operaplein
De werken aan de noordelijke Leien, het Operaplein, de Noorderlaan en de tramverbinding naar het Eilandje en Ekeren zijn onlangs goedgekeurd. We zetten de grote lijnen op een rijtje.

Heraanleg noordelijke Leien

Het noordelijke deel van de Leien krijgt hetzelfde profiel als het zuidelijke deel.

  • Er komt een centrale trambaan die vanaf de Rooseveltplaats loopt tot voorbij de Noorderplaats, langs de skatebowl aan Park Spoor Noord, en dan aansluit op een nieuwe tramlijn vanaf de Noorderlaanbrug.
  • Er komen op de Noorderleien 2x2 rijstroken, met voldoende ‘zijsprongetjes’ om te parkeren en te laden en te lossen.
  • Er is extra aandacht voor de zwakke weggebruiker, met brede voet- en fietspaden en veel groen.

Zowel voor als tijdens de heraanleg is er tijd en ruimte voor archeologisch onderzoek, bijvoorbeeld naar de oude Kipdorpbrug.

Heraanleg Operaplein

Het nieuwe plein voor de Opera wordt autoluw, met veel ruimte voor trams, voetgangers en fietsers. Ondergronds komt een parking en een groot knooppunt voor openbaar vervoer met een nieuw metrostation.

  • Het doorgaand autoverkeer op de Leienmoet door een tunnel onder het plein.
  • Er komt een ondergrondse parking voor ongeveer vierhonderd auto’s.
  • Het station Opera wordt op niveau -2 vernieuwd. Op niveau -3 wordt de premetrotunnel naar de Turnhoutsebaan en Carnotstraat in gebruik genomen. Er komt ook een grote lichtkoker en trappenhal vanop het plein tot op niveau -3. Zo geraakt het daglicht tot helemaal beneden.
  • De tram rijdt het ondergrondse station in via een open helling vanop de Leien.
  • Er komt een gemakkelijke aansluiting met de trams en bussen op de Rooseveltplaats.

Grondige verbouwing Rooseveltplaats

  • Het plein met de busperrons wordt kleiner. Op termijn moet het busverkeer halveren. In de plaats daarvan komen er extra trams.
  • Er komt meer plaats voor voetgangers en voor terrassen.
  • Het verkeer op en rond de Rooseveltplaats wordt vlotter én veiliger.

Tramverbinding Eilandje

Er komt twee kilometer extra tramspoor op het Eilandje.

  • Er komt een verbinding van de halte Sint-Pietersvliet via de Londen-Amsterdamstraat en de Londenbrug naar de Noorderplaats op het einde van de Italiëlei.
  • Van aan de Noorderplaats komt er ook een tramspoor langs de Kattendijkdok Oostkaai, over de Mexicobruggen tot aan het nieuwe Havenhuis. Daar komt een keerlus.

Voor deze tramlijn wordt de Londenbrug vervangen en de Mexicobruggen aangepast, met respect voor hun waarde als monument.

De Noorderlaan en Ekersesteenweg worden volledig heraangelegd

  • Er komt vier kilometer extra tramspoor vanaf de Noorderlaanbrug tot aan de Steenstraat in Ekeren.
  • Er komen meerdere bomenrijen, brede en veilige voetpaden en fi etspaden.
  • Aan het kruispunt Noorderlaan-Ekersesteenweg komt een nieuwe park&rideparking voor drie- tot vierhonderd auto’s. Daar kunnen later nog plaatsen bijkomen.

Tramverbinding door Brusselstraat

Tussen de Bolivarplaats en de Montignystraat komt een nieuw tramspoor. Dat moet zorgen voor vlotter tramverkeer en betere verbindingen in het zuiden van de stad.

Meer in dossier

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?