Log in of maak een account aan

U bent hier

“We willen park en stad dichter bij elkaar brengen”

De stad en de provincie slaan de handen in elkaar om het Rivierenhof een stuk dichter bij de stad te brengen. “We willen van de brug over de Ring een echte parkverbinding maken”, zegt Peter Verdyck, directeur van het provinciaal park Rivierenhof.

“Er verdwijnt geen centimeter groen. We gaan de ruimte gewoon anders inrichten.”

Het Rivierenhof wordt alsmaar populairder. Het Openluchttheater is een vaste waarde, het arboretum kreeg een opknapbeurt en recent opende de nieuwe minigolf.

Peter Verdyck: “De komende jaren willen we ook het westelijk deel van het park een nieuwe look geven. Dat is het deel tussen de Hooftvunderlei, de Ring en de Turnhoutsebaan. Het is nu minder populair, maar over enkele jaren vind je hier een mix van sport- en natuurbeleving. Er verdwijnt geen centimeter groen. We gaan de ruimte gewoon anders inrichten.”

Parkverbinding

Veel Borgerhoutenaars wonen op wandelafstand van het Rivierenhof, maar de spoorwegberm, de Singel en de Ring liggen in de weg om naar het park te komen. Verdyck: “Het ontwerpteam onderzoekt alle mogelijkheden om het park beter bij de stad te doen aansluiten.

Er liggen verschillende scenario’s op tafel, het een al ingrijpender dan het andere. We willen dat fietsers en voetgangers op een aangename manier de brug kunnen oversteken. Dat kan door extra groen te plantenop de bestaande brug. Er is ook een optie om een directe verbinding te maken tussen de hoofddreef en de brug.” 

Heraanleg parking Huiskens

Parking Huiskens, op de kop van het westelijke deel, krijgt volgend jaar al een nieuwe plek. “Die parking is niet zichtbaar genoeg, waardoor er weinig wagens staan”, zegt Verdyck. “Door de parking dichter bij de Turnhoutsebaan te leggen en het struikgewas te verwijderen, ontstaat er een nieuwe parking met een honderdtal plaatsen op een goed zichtbare plaats. Op de plek van de huidige parking komt een nieuw avontuurlijk speelterrein voor kinderen.”

Sportvelden

Ook de verschillende korfbalvelden en het voetbalveld van Tubantia verhuizen naar het westelijke deel. Verdyck: “We overleggen nu volop met de verschillende clubs. We voorzien kunstgrasvelden, waarmee we de speelduur van het seizoen kunnen verlengen. De nabijheid van de parking is enkel een pluspunt voor de sporters en de toeschouwers.”

Eind dit jaar moet al het studiewerk leiden tot een overkoepelend masterplan voor het Rivierenhof. De uitvoering is gespreid over meerdere jaren.

Lezersreacties

Beste, Waarom worden er geen geluidsschermen tussen de autostrade en het westelijk deel van het rivierenhof geplaatst? Ik was deze zomer op reis in Berlijn en Polen en daar staan of bouwt men bijna overal geluidsschermen op plaatsen waar de autostrade langs een natuurgebied of bewoning passeert. Honderden kilometers geluidsscherm hebben we gezien ... dan moet 1 kilometer langsheen de parkkant van het rivierenhof toch ook financieel haalbaar zijn? Het zou de leefbaarheid in het park enorm verhogen. Vriendelijke groeten, Michiel
We hebben uw vraag voorgelegd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Dit is hun antwoord: Niettegenstaande het investeringstempo in geluidsschermen reeds fors werd opgedreven, blijft op Vlaams niveau de vraag nog steeds groter dan de middelen. Voorrang wordt verleend aan het afschermen van zones met effectieve bewoning en bewezen geluidshinder op basis van objectieve metingen. Er rekening mee houdend dat het Rivierenhof onmiskenbaar van recreatieve aard is zonder bewoners, begrijpt U dat voorrang moet gegeven worden aan projecten met hoge bewoningsgraad. De afwezigheid van bewoning is dus wel degelijk de belangrijkste drijfveer om vandaag geen geluidsschermen te plaatsen aan de zijde van het Rivierenhof. U moet daarbij ook weten dat een geluidsscherm slechts effectief blijkt tot ca 200m achter de plaatsingszones.De lagere geluidsfrequenties (het zogenaamde geruis van de weg) kunnen zeer ver dragen, zijn moeilijk te dempen en slechts te milderen door middel van een aangepast wegontwerp. De herinrichting van de E313 tussen Antwerpen en Ranst behoort tot één van de topprioriteiten op het Vlaamse hoofdwegennet. In januari 2011 is in die zin een plan-MER-procedure opgestart waarin concrete infrastructurele voorstellen worden onderzocht. Men moet er evenwel rekening mee houden dat de wet- en regelgeving zeer zware en langdurige planprocessen genoodzaakt, zodat een effectieve start moet bekeken worden in een tijdshorizon van 5 à10 jaar. Niettegenstaande het creëren van een geheel storingsvrij milieu nagenoeg onmogelijk is, zal een nieuwe heraanleg eveneens in zeer belangrijke mate tegemoet moeten komen aan mogelijke problemen van geluidshinder en zulks in alle richtingen.

Plaats een reactie

Spelregels...

Om te kunnen reageren moet u inloggen of zich registreren. Registreren gaat eenvoudig en snel. U kan dan ook deelnemen aan wedstrijden, foto's opladen, inschrijven op de nieuwsbrief, ...

De Nieuwe Antwerpenaar Info over de werking van de stad Antwerpen?